Kosár
0 Ft
Rendelés
logo

A Garmin története – A társaság, amely a vacsora közben jött létre

Címkék: A márkáról | Garmin | Okos

3.10.2022 | 5 MIN

Garmin a bársonyos forradalom idején alakult, és az évezred eleje óta azon kevesek egyike, akik az okosórákra koncentrálnak. Sok hullámvölgyet élt át az évek során, de még mindig itt van. Mi a Garmin története?

Egy cég, amit egy vacsora miatti dühből indítottak.

1989-ben Gary Burrel és Min Kao megalapította a ProNav-ot. Talán arra gondol, hogy egy ilyen nagy cégnek, amelyet később a keresztnevükről neveztek el, biztosan van valami fülbemászó története a létrehozása mögött. De ez nem egészen így van... A két alapító a Red Lobster étteremben vacsorázott, és panaszkodtak a munkaadójukra (AlliedSignal) és annak a GPS-technológia iránti érdektelenségére. Ezért nem gondoltak másra, mint hogy fogták a megtakarításaikat, a család és a barátok pénzét, és saját céget alapítottak. Az akkori ideáljuk az volt, hogy népszerűsítsék a GPS-t és megváltoztassák a világot.

Gary Burrel (vlevo) a Min Kao (vpravo).

Gary Burrel (balra) és Min Kao (jobbra).

Már a következő napon felvették Clifton Pemble-t, aki az első szoftverek egy részét tervezte, majd később vezérigazgató lett, és létrehozta a ma ismert Garmin-t. De ne szaladjunk ennyire előre.

Clifton Pemble. Zdroj. bizjournals.com

Clifton Pemble. Forrás. bizjournals.com

És milyen volt az okosórák előtti korszakban?

1991-ben a Garmin legelső terméke egy pilótafülke navigációs készülék volt - a GPS 100AVD. És az első ügyfél? Amerikai hadsereg. Kezdésnek elég tisztességes hal, nem? A GPS ekkor válik aranybányává, és a Garmin egyre több készüléket fejleszt.

  • 1995 – A Garmin eladásai meghaladják a 105 millió dollárt
  • 1997 – A Garmin bemutatja első autós készülékét
  • 1998 – Az első StreetPilot autós navigációs rendszer
  • 1999 – A Garmin légi navigációt hoz létre az AirCel számára
  • 1999 – A Garmin eladásai meghaladják a 233 millió dollárt
  • 2000 – A vállalat megkezdi részvényeinek nyilvános kereskedését, és új székhelyet hoz létre a svájci Schaffhausenben.

2000-re a Garmin több mint 3 millió GPS-készüléket adott el, 35 különböző GPS-technológiát szabadalmaztatott, és több mint 1200 embert foglalkoztatott. GPS-technológiáját mindenütt használták - a levegőben (repülés), a vízen (hajónavigációs eszközök) és a szárazföldön (autós navigáció).

Új évezred, új technológiák

2001-ben a Garmin egy új, de némileg azonos technológiai ágazatba - a viselhető elektronikába - kezdett belépni. "Arra gondoltunk, hogy ha már csináljuk ezt a sok GPS cuccot, miért ne csinálhatnánk egy GPS terméket futóknak?" emlékeztetett a Garmin jelenlegi vezérigazgatója, Cliff Pemble a Fortune magazinnak.

2001-ben a Forerunner 101, 201 és 301 látott napvilágot. A Forerunner 201 volt a legelső olyan GPS-óra, amely képes volt az edzésadatokat számítógépen tárolni, és akkoriban pontosan 160,70 dollárba került. De akkoriban a hordható elektronika még nem keltett akkora feltűnést, mert az órák még mindig elég nagyok, nehezek és drágák voltak. Az autóiparhoz képest a Garmin számára a viselhető elektronikai termékek piaca jelentéktelen volt.

Garmin Forerunner 201. Zdroj: wikimedia.com

Garmin Forerunner 201. Szélességben ez a modell több mint 8 cm volt. Forrás: wikimedia.com

iPhone, majd Fitbit - valami, amivel a Garmin nem számolt

A hatalmas csapás 2004-ben érte, amikor az Apple kiadta az első iPhone-t. Miért? Mert ez az okostelefon mobil volt, tele volt funkciókkal, és térképekkel is rendelkezett, beleértve a navigációt is. Az autós navigációnak tehát már nincs értelme az emberek számára. És sajnos már magának a Garmin-nak sincs értelme.

Csak hogy érzékeltessük, 2007-ben a Garmin eladásainak 80%-át az autós navigáció tette ki. 2019 végén ez az arány alig 15% volt.

A süllyedő Garmin elkezdett belekapaszkodni az egyetlen ígéretes szalmaszálba - a hordható GPS-eszközökbe. Több éve jelennek meg a Forerunner és az Edge kerékpáros navigációs rendszer új modelljei. Azonban egyikük sem hozott forradalomhoz hasonlót. A forradalmat inkább a rivális Fitbit hozta meg 2009-ben. Kiadott egy intelligens karkötőt a napi tevékenységek nyomon követésére, és azonnal piacvezető lett.

Új vezérigazgató érkezik és teljes mértékben az okosórák gyártására koncentrál

Elég valószínű, hogy a Garmin-nak csak új vérre volt szüksége. Garry Burell (2004) lemondása után 2013-ban Min Kao is távozott a cégtől, és Cliff Pemble, aki közel 25 évig dolgozott a Garmin-nál, lett a vezérigazgató. Lelkes futóként a lehető legmesszebbre akarta vinni a vállalatot az okosórák területén. Az új modellek mennyisége pedig gyorsan nőtt.

Seznam nositelných zařízení od Garminu. Přelom roku 2012 a 2013 značně rozšířil nabídku Garminu v tomto odvětví. Zdroj: Wikipedia

A Garmin viselhető eszközök listája. A 2012-2014-es évek számos új modellt hoztak.  Forrás: Wikipedia

Cliff Pemble úttörőnek nevezi a – vívofit és vívosmart intelligens aktivitáskövető karkötőket. Most a Garmin képes volt a "tevékenységkövetőktől" az igazán igényes profi futókig terjedő célközönséget kiszolgálni. Ez a lépés 60%-kal növelte a Garmin viselhető elektronikai szállítását.

Tržní kapitalizace Garminu od roku 2005 až doteď. Mezi léty 2000 až 2005 stihl Garmin vylétnou k oblakům a opět spadnout až na zem. Od roku 2015 už Garmin víceméně jen roste.

A Garmin piaci kapitalizációja 2005-től napjainkig. 2000 és 2005 között a Garmin felrepült a felhőkbe, majd újra a földre zuhant. 2015 óta a Garmin többé-kevésbé csak növekszik. Forrás: macrotrends.net

2015 év – a viselhető elektronikai márkák aratása

Természetesen nem csak a Garminról volt szó. A viselhető elektronikai termékek piaca olyan márkák számára is meghozta gyümölcsét, mint a Fitbit (2015-ben 10,6 milliárd dollárra értékelték). Az Apple is bedobta a levest 2015-ben az Apple Watch-okkal.

A Fitbit bedobja a törölközőt és felvásárolja a Google

De most 2015-ről beszélünk. Négy év telt el, és a Garmin-részvények 2019-ben 152%-kal visszatértek. Ezzel szemben a Fitbit részvényei 83%-ot estek. A Fitbit visszavonta a zászlaját, és a Google 2,1 milliárdért felvásárolta. Ez 8 milliárddal kevesebb, mint a négy évvel korábbi érték.

Miért áll még mindig ellen a Garmin a nagy konkurenciának?

Még a széles körben ismert Apple Watch-ok sem tudták letenni a Garmin-t. Hogyan lehetséges ez? Mind a Fitbitek, mind az Apple Watch-ok jobban felszereltek voltak, és sokkal nagyobb célközönséget tudtak támogatni, mint a Garmin. És ez a lényeg." Az Apple egy olyan készülék, amelyet úgy terveztek, hogy mindenkit kielégítsen. A Garmin egy speciális eszköz speciális embereknek" - mondta a Dougherty & Co. elemzője. Charlie Anderson a Barrons magazinnak nyilatkozott.

Ezt az elképzelést a Garmin vezérigazgatója, Cliff Pemble is támogatja: "Azt hiszem, a különbségtétel volt a kulcs. Megpróbáltuk kihasználni azokat a piaci réseket, amelyekre másoknak nincs rálátásuk vagy érdeklődésük."

És ez igaz. A Garmin a kezdő és középhaladó sportolók mellett a profiknak is megfelel. Legyen Ön futó, búvár, golfozó, kerékpáros, vitorlázó, úszó, sofőr, pilóta, pilóta vagy majorett. Speciális felszereléseket hoz létre speciális sportágakhoz.

De emellett a Garmin népszerűségét a "körülötte lévő munkájuk" is segíti. 2011-ben elsőként tette lehetővé a felhasználók számára a Garmin Connect mobilalkalmazás letöltését, ahol minden adatról biztonsági másolat készült. Aztán 2014-ben egy másodlagos alkalmazást hozott ki, a Connect IQ-t, ahol lehetővé tette harmadik fél programozók számára, hogy alkalmazásokat töltsenek fel az órára.