Kosár
0 Ft
Rendelés
logo

Hamilton története: hosszú út az amerikai vasutaktól a sváji Swatch szárnyáig

Címkék: A márkáról | Hamilton | Klasszikus | Hagyományos

6.10.2022 | 25 MIN

Belül svájci, de lélekben még mindig az óceánon túl van. Hamilton még mindig egy kicsit kétéltű. Sok modell emlékeztet az amerikai sikerekre, de a számlapon büszkén viseli a Swiss Made feliratot. Az óragyártás útjai néha kiszámíthatatlanok. A hamiltoniak egy mozgalmas évszázad végén kezdődnek, amikor néhány vállalkozó úgy döntött, hogy óráikkal meghódítják a vasút világát...

Egy Hamilton nevű gyorshajtó

1891. április 19., Kipton, Ohio. A kiptoni állomás kalauzát és az Elyria felé tartó személyvonat mozdonyvezetőjét utasítják, hogy az első, 4. számú gyorsvonatot engedjék át Kipton állomáson. A postavonat teljes sebességgel érkezik az állomásra. Egy személyvonat vezetője a zsebóráján ellenőrzi az időt. Fogalma sincs arról, hogy 4 percig álltak meg és indultak újra, tehát 7 perce van a találkozóig, de csak 3. Az ütközés több emberéletet követelt.

E szerencsétlen eset után a vasúttársaság új szabványokat dolgoztatott ki a vasúton dolgozó férfiak zsebóráira vonatkozóan. Az eltérés legfeljebb 30 másodperc lehetett hetente, legalább 17 ékszerrel kellett rendelkeznie, ellen kellett állnia az éghajlat és az évszakok változásával járó hőmérséklet-változásoknak, fehér számlapnak és fekete arab számoknak kellett lennie. Az órákat rendszeresen ellenőrizni kellett, és a javítási költségeket maguk a munkavállalók viselték. A pontos és megbízható órák elengedhetetlen feltételei voltak a vasútnál való munkavégzésnek.

A vasúti közlekedés a 19. század végén virágzott. Ez egy korszerű közlekedési mód volt, amely gyorsan fejlődött, és a menetrendek egyre bonyolultabbá váltak. Sok útvonal azonban továbbra is csak egy vágánnyal volt ellátva mindkét irányban. Minden átkelést, a vonatok érkezését és indulását gondosan össze kellett hangolni, és jó időmérőkre volt szükség a pontos idők betartásához.

Nem sokkal később, 1892-ben a Hamilton belép a pályára. A tulajdonosok kezdettől fogva tudták, hogy nem lesz elég, ha csak "egy újabb amerikai órát" gyártanak, ezért minden kártyájukat a minőségre játszották ki, hogy uralják a vasúti órák piacát. És bevált.

Hamilton dobyl americké železnice

Hamilton meghódította az amerikai vasutakat

Alig egy évvel később megalkotta az első 936-os kaliberű órát, amely meghaladta a vasúttársaság által megkövetelt szabványokat. A 17 rubinnal az élettartam meghosszabbítása és az alkatrészek közötti súrlódás csökkentése érdekében ellátott szerkezet első osztályú pontossággal rendelkezett. A Brodway modell gyorsan jó hírnévre tett szert, és az első széria szinte mindegyikét azonnal felvásárolták a vasutasok.

„The Watch of Railroad Accuracy.“ Ezt a címet Hamilton az órája megbízhatóságával és pontosságával érdemelte ki. Hamarosan a vasúti órák piacának 56%-át ellenőrizte, és az amerikai vasutak időmérőjévé vált.

Hamilton joggal reklámozhatta magát a századfordulón azzal a szlogennel. „The Railroad Timekeeper of America“, Végül is a vasúti személyzet 56%-a hamarosan Hamilton precíziós órákat használt a működés biztosítására. Tíz év elteltével, 1902-ben a Hamilton 196 193 eladott óraművel büszkélkedhetett.

Amerikai korszakában, azaz 1893 és 1969 között, mielőtt amerikai központjának kapui bezárultak, a Hamilton 2,8 millió zsebórát gyártott a vasút számára. De elérkeztünk az amerikai évtized végéhez, térjünk vissza a kiindulóponthoz, az álomgyár és az amerikai óra hatalmas kiterjedéséhez...

Ki volt az a Hamilton?

A Hamilton Watch Company-t 1892-ben alapították a pennsylvaniai Lancasterben. A 13 hektáros gyár azonban már előtte is évekig óragyártóknak adott otthont. Az eredet 1874-re vezethető vissza, amikor Adams és Perry urak szakképzett órásmestereket hoztak újonnan épített gyárukba, hogy órákat készítsenek.

De nem volt elég tőkéjük, így a Lancaster jó emberei beadták a derekukat, hogy megmentsék a vállalatot. Az átszervezés új nevet hozott, Lancaster Watch Company néven, de a pénzügyi problémák folytatódtak. Ez még azután is így volt, hogy a vállalat 1884-ben Keystone Standard Watch Company néven újjászerveződött.

A Keystone volt Hamilton első építőköve. Amikor 1892-ben csődöt kellett jelentenie, több pennsylvaniai üzletember úgy döntött, hogy kivásárolja, és egyesül az illinois-i Aurora Watch Companyval. A berendezéseket és az összes gépet az illinois-i Aurorából 1892 nyarán hozták Lancasterbe.

Továrna Hamiltonu v Lancasteru

Hamilton gyár Lancasterben

A Columbian nevet választották, de azt már Waterbury "lefoglalta", aki tapintatosan megjegyezte. Ezért 1892 novemberében az alapító atyák összeültek, hogy új nevet válasszanak. James Hamilton és apja, Andrew Hamilton tiszteletére, akiknek eredetileg az a földterület volt a tulajdonukban, amelyen a Lancaster gyár állt, és magának a városnak a megalapításában is szerepet játszott, a céget Hamiltonnak nevezték el.

A Hamilton nevet a pennsylvaniai Lancaster város alapítójának és annak a földterületnek az eredeti tulajdonosának tiszteletére választották, amelyen a gyár állt.

Az alapítók Hamiltonu: J. W. B.Bausman, John F. Brimmer, Harry B. Cochran, Frank P. Coho, C. A. Fondersmith, George M. Franklin, John Sener, John C. Hager, J. F. McCaskey, H. M. North, Martin Ringwalt, J. Frederick Sener, William Z. Sener, James Shand, Peter T. Watt and H. S. Williamson. Charles D. Rood s Henry J. Cain of Springfield, Massachusetts az Aurora Watch érdekeit képviseli.

Hamilton alapításának története nem a svájci romantikus modellt követi, amikor egy tehetséges órásmester úgy dönt, hogy saját műhelyt alapít, amely évek verejtékes és fáradságos munkája után világhírűvé válik. Hamilton egy meglehetősen bonyolult üzleti terv volt. Elődeihez hasonlóan a Hamilton is elbukhatott volna, ehelyett a leghosszabb ideje folyamatosan működő, Amerikában alapított óragyártó cég lett....

A világon az első és hogy Hamilton hogyan kapta meg a karórát

Első a minőség. Hamilton kezdettől fogva ezt a mottót követte, és ezzel elnyerte az amerikai vasutak hűségét. Célja az volt, hogy előállítsa „America´s Finest Watch“, és ez nem a mennyiségről szólt. Az alapítását követő első 15 évben a Hamilton csak kétféle, 18-as és 16-os méretű óraszerkezetet gyártott (44,86 mm vagy 43,17 mm). De soha nem ment 17 drágakő alá. 1907-ben Charles F. Miller vette át az irányítást, aki meghallgatta a kisebb mozdulatok iránti igényt, és bővítette a választékot.

Kevéssé ismert, hogy 1908-ig a Hamilton csak pecsét nélküli órákat értékesített. A tokokat a kiskereskedők szállították, gyakran személyre szabottan, attól függően, hogy ki milyen tokot és milyen anyagokat engedhetett meg magának. Az első komplett óra, még a Hamilton gyárban lezárt tokkal, a Lady Hamilton női függőóra volt.

A női karóráknak tulajdonítják a karórák vezető szerepét. Az első világháború előtt a hölgyek nemcsak medálként, hanem néha szalaggal a csuklójukra erősítve is hordtak órát. A férfiak azonban hűek maradtak a zsebórákhoz, és a kis órákat nőiesnek tartották.

Minden mögött egy nőt keress, vagy háborút. Széles körben ismert, hogy az első világháború volt az, amely elindította, vagy inkább felgyorsította a karórák divatját. A katonáknak szabad kézre volt szükségük, hogy az idő szerint szervezhessék magukat, ezért találtak módot arra, hogy órákat rögzítsenek a csuklójukra. Emellett a katonák értékelték a kisebb méretet is, hogy az óra ne legyen útban.

A Hamilton 1917-ben kínálta első férfi karóráját az amerikai hadseregnek. A 983-as kalibert használta, amelyet addig a női függőórákban használt, valamint a 985-ös kalibert 19 ékkövekkel. Összesen mintegy 1500 óra jutott el a harctérre, és tulajdonságaik miatt a lövészárkokban, valamint a haditengerészetnél és a légierőnél is népszerűvé váltak.

A háború után megnőtt az érdeklődés a férfi karórák iránt, és Hamilton tisztában volt ezzel. De nem volt egyedül. Az új hullámot az amerikai kontinens más vállalatai is korán felkapták. Különösen a nagy óragyártó cégek, az Elgin és a Waltham. 1920-ban több mint 750 órás jött a lancasteri gyárba, és naponta körülbelül 300-350 órát gyártott. A termelési mennyiséget tekintve nem tudta felvenni a versenytársakkal a versenyt. Nem csoda hát, hogy meghódították a piacot, és Hamiltonnak valahogy meg kellett különböztetnie magát.

Az első férfi karórát Hamilton szállította 1917-ben. Praktikusságuk miatt váltak népszerűvé a katonák körében. Addig a férfiak a zsebórákat részesítették előnyben, a karórák pedig női ügynek számítottak.

Mivel a "minőség az első" mottó továbbra is érvényesült, úgy döntött, hogy marketingjét az igényesebb, a minőséget és a pontosságot értékelő ügyfélkörre összpontosítja. Például a 981-es szerkezet, amely a háború után említett 983-as és 985-ös kalibereket váltotta fel, 17 köves tárral, nikkelezett lemezekkel, Breguet hajszálelőkkel és zafír palettahorgonyokkal rendelkezett. A Hamilton a háború utáni első három évben körülbelül 2200 órát gyártott ezzel a kaliberrel. Hogy ízelítőt adjak, a versenytársak gyakran használtak 7 drágakőből álló, közönséges fémekbe foglalt mozdulatokat.

Hamilton annyira nagyra értékelte a minőséget, hogy még saját gépeket is kifejlesztett az órák gyártásához. Ezután különös figyelmet fordított a futásvezérlő eszközökre, ahol nem bízott más gyártóban.

Hamilton mint reklámguru

Már akkor is, amikor Hamilton a vasúti piacra koncentrált, az első vasúti magazinokban reklámozta óráit. De ami még érdekesebb, hogy az első hirdetése a National Geographicban jelent meg. Hamilton volt az első hirdető ebben a híres magazinban. A vasutasok mellett Hamilton a kalandorok és felfedezők köré épülő reklámkampányokra specializálódott.

Hamilton se v reklamních kampaních soustředil na muže železnic, ale také dobrodruhy

Hamilton reklámkampányai a vasutasokra, de a kalandorokra is összpontosítottak.

A Hamilton órák jelen voltak a fontos expedíciókon, és a kor talán minden környezetében, jeges síkságokon, forró napsütésben és hegycsúcsokon is kipróbálták őket. A jeles sarkkutató, Edward E. Byrd tulajdonában voltak, amikor 1926-ban először szelte át az Északi-sarkot, és későbbi antarktiszi expedíciói során is a Hamiltonsra támaszkodott.

Egy óra kalandoroknak. A Hamilton reklámkampánya a kalandorokra és felfedezőkre összpontosított. És a promóció nagyon sikeresen működött, még Byrd admirális is Hamiltont viselt, aki elsőként repült át az Északi-sark fölött.

1926, Hodinky Hamilton měla posádka

Az Antarktiszra tett felfedezőútjai során a felfedező adm. Byrd

Nagyszerű szolgálatot tettek még a Góbi-sivatag barátságtalan körülményei között is, ahol Roy Chapman Andrews felfedezőnek nyújtottak társaságot. Nem hiányoztak az amerikai hadsereg első, Kaliforniából Hawaiira tartó járatának fedélzetéről, sem a pilóták pilótafülkéjéből a Washingtonból New Yorkba tartó első légiposta-kézbesítés során. Dr. Dickeyvel az Orinoco folyó feltérképezetlen dzsungelében haladtak. És amikor 1935-ben Albert W. Stevens 20 000 néző és a BBC élő adása előtt 23 km magasra emelkedett a léggömbjével, Hamilton vele volt a függőkosárban. Később, az 1960-as években Jim Whittaker amerikai hegymászó megmászta velük a világ legmagasabb hegyét.

És a listát még lehetne folytatni. Hamilton azonban a szélesebb közönséget is megcélozta. Az első világháború tapasztalata mindenekelőtt arról biztosította Hamiltont, hogy a férfiak értékelik a gyakorlatiasságot. Ezért a katalógusban úgy jellemezte karóráját, mint a hadsereg tisztjei számára ideális órát, építőmérnökök, erdészek, gépkocsivezetők és más szakmák, amelyek akkoriban főként férfiak voltak.

Hamilton si uvědomoval důležitost cílené reklamy

Hamilton felismerte a célzott reklámozás fontosságát

A két világháború közötti időszak, terjeszkedés és gazdasági válság

Az 1920-as évekre jellemző volt, hogy sok gyártó ugyanazoktól a beszállítóktól származó tokokat használt. A legnagyobbak közé tartozott a Fahys, a Wadsworth és a Luthinger & Wittmer. Általában különböző gyártók óráival találkozhatott, amelyek első pillantásra szinte megkülönböztethetetlenek voltak. Hamilton sem volt ez alól kivétel, így itt is igyekezett a benne lévő gépek minőségét hangsúlyozni a promóció során. Ami a dizájnt illeti, az eddig másodlagos volt Hamiltonhoz képest. De ez hamarosan megváltozott.

Sok gyűjthető darab van a két világháború közötti évekből, Coronado, Spur és Roaring. Meadowbrook, Flintridge és Piping Rock a kor híres golfközpontjairól kapta a nevét. Az utóbbi két modell a Hamilton első mozivászonra kerülésével is felhívta magára a figyelmet. Konkrétan 1932-ben a Shanghai Express főszereplői, Marlene Dietrich és Clive Brook viselték.

Hamilton a mozivásznon. Hamilton helyesen érzékelte a filmek növekvő népszerűségét és a vásárlókra gyakorolt hatását. 1932 óta több száz filmben szerepelt az órája. A leghíresebbek a Hamilton című cikkben találhatóak a filmben.

Flintrige a Piping Rock se objevily ve filmu Shanghai Express v roce 1932

Flintrige és Piping Rock szerepelt az 1932-es Shanghai Express című filmben.

A Piping Rock azonban egy másik társadalmi eseményről is híres volt. A New York Yenkees kapta őket ajándékba az 1928-as bajnoki győzelmükért. A tokok kifejezetten fehér aranyból készültek (általában sárga aranyban árulták őket), és a baseballklub tulajdonosa, Jacob Rupper ajándékozta őket az 1929-es szezon kezdetén.

A Hamilton egy merész húzásnak köszönhetően tudta felvenni ezt az érdekes dizájndarabot a kínálatba, amelyet 1928 elején vállalt: az Illinois Watch Company megvásárlásával 5 millió dollárért.

De úgy vélte, hogy szükség van rá, ráadásul az értékesítési bevételek folyamatosan növekedtek. Ha az első évben (1893) az értékesítés 1500 dollár volt, 1911-ben már 1 millió dollár, 1929-ben pedig 5,8 millió dollár. 1931-ben megvásárolt egy másik óragyártó céget, a Howard Watch Company-t.

Míg a korábbi órákat az anyagok, a pontosság és a kövek minősége jellemezte, az 1930-as évek változást hoztak. Az ügyfelek egyre inkább a megjelenésre, a különböző stílusokra és a számlapok típusaira kezdtek összpontosítani. A Hamilton ezért úgy döntött, hogy alkalmaz egy udvari tervezőt, akinek egyetlen feladata az volt, hogy új számlapokat és tokformákat tervezzen. Ez új volt. A Hamilton eddig az óra "belsejére" összpontosított. Egy új óra elkészítése általában nyolc-tizenegy hónapot vett igénybe, és ez alól az egy év sem volt kivétel.

Egy új óra elkészítése soha nem tartott 7 hónapnál rövidebb ideig, az átlag 9 hónap volt, és egy év sem volt kivétel. Több hónapos tesztelés nem maradt el.

Hamilton a technológiai innováció terén sem maradt le. 1931-ben szabadalmaztatta az Elinvar ötvözetet, amiből egy hajszálat csinált. A név az "Elasticity Invariable" (változatlan rugalmasság) szóból származik. Az ostya jobban ellenállt a mágnesesség és a hőmérsékletváltozások hatásainak. Ugyanebben az évben sikerült elérnie, hogy a gép bármely alkatrésze (a lendkerék kivételével) cserélhető legyen az azonos osztályú gépekben. Eddig úgy gondolták, hogy ez technológiailag lehetetlen. A Hamilton volt az első, aki arany számjegyeket alkalmazott a kis órák számlapján.

Az 1930-as évek gazdasági válsága megviselte Hamiltont. 1932-ben az eladások 1 558 000 dollárra csökkentek. A Hamilton ezért úgy döntött, hogy az óra olcsóbb változatát készíti el, amely nem rendelkezett ilyen kifinomult óraművel (cal. 980), a tok kevesebb karátos aranyból készült, a számlap pedig egyszerűbb volt. A modell a Boulton katalógusnevet kapta, és ezt az art deco stílust a Hamilton az 1980-as években újjáélesztette, és a jelenlegi "vintage" kollekcióban is megtalálható.

A Hamilton azonban nem szerepelt jól az olcsóbb órák kategóriájában. Márkaként a rendkívül pontos és megbízható órák gyártójaként tartották számon, de olyan drágább órák gyártójaként is, amelyeket az amerikaiak egyszerűen nem engedhettek meg maguknak a gazdasági recesszió idején.

A tulajdonságait azonban egy újonnan fejlődő iparág - a repülés - is értékelte. Ezért lett a Hamilton négy új légitársaság, a TWA, az Eastern, a United és a Northwest hivatalos időmérő beszállítója 1941-ben a Hamilton 9 millió dolláros forgalmat jelentett. Eközben Európában kitört a második világháború, amelyre - mint hamarosan kiderült - a Hamilton órák tökéletesek voltak.

Hamilton byl oficiálním

Hamilton az amerikai légitársaságok hivatalos beszállítója volt.

A második világháború és a kor legpontosabb kronométere

Amikor az Egyesült Államok 1942-ben belépett a történelem legnagyobb háborújába, a Hamilton beszüntette a polgári lakosság számára készült órák gyártását, és minden kapacitását a fegyveres erők ellátására összpontosította. A háború alatt több mint egymillió órát szállított a szárazföldi, légi és haditengerészeti erők számára.

A katonák számára készült órákat a MIL-SPEC (United States Military Standard) határozta meg, amelyet az Egyesült Államok Védelmi Minisztériuma az 1930-as években fogadott el. Az órákon kívül a hadseregnek más felszerelésekre is szüksége volt, így a Hamilton gyártott bombagyújtókat, magasságmérőket, kronográfokat, navigációs műszereket, pilótáknak szánt repülési órákat és egyéb háborús anyagokat.

Během II. světové války Hamilton zastavil civilní výrobu a soustředil se pouze na vybavení pro vojáky

A II. világháború alatt Hamilton leállította a polgári gyártást, és csak a katonáknak szánt felszerelésekre koncentrált.

Hamarosan kiderült, hogy az amerikai haditengerészet kritikus hiányt szenvedett a tengeri kronométerekből, és Amerikában nem volt olyan vállalat, amely kronométerek gyártásával foglalkozott volna. A tengeri kronométereket a hajók pontos navigálására használták, amelyek száma a háború miatt rohamosan nőtt. A háború elején az amerikai haditengerészetnek 394 hajója volt, a háború végén 6768.

A nagyobb hajókon két vagy több kronométerre volt szükség, a kisebbeken egy vagy kettőre. Normális esetben az amerikai haditengerészet ellátása brit és svájci gyártásból történt, de a háborús időkben az ellátás veszélybe került, és minden darabra szükség volt az öreg kontinensen. A mennyiség még így sem lett volna elegendő; az európai gyártók évente körülbelül 300-400 kronométert gyártottak. Az amerikaiaknak többszörösére volt szükségük, ezért egyedül kellett boldogulniuk.

Ezért az Amerikai Haditengerészeti Obszervatórium 1940. június 26-án levélben nyolc óragyártó céget kért fel tengeri kronométerek gyártására és szállítására. Hamilton már július 2-án megerősítette érdeklődését, és két svájci kronométert küldött neki az Ulysse Nardintól, hogy megvizsgálhassa őket, és felhasználhassa a sajátja elkészítéséhez.

Az első megrendelést 1941-ben írták alá, ezért szerepel a kronométer előlapján az "1941" felirat. Egy évvel később, 1942. február 27-én Hamilton átadta kronométerének két prototípusát, a 21-es modellt. A 21-es modell által elért pontosság példátlan volt. Ha a haditengerészet specifikációja 1,55 másodperc/nap tűrést engedélyezett, akkor a 21-es modell fél másodperc volt! A kronométerek még olyan pontosak is voltak, hogy az obszervatórium nem rendelkezett elég modern berendezéssel ahhoz, hogy a pontosságukat ellenőrizze. Ezért a Hamilton szállította a Time Comparator-t is, amely napi 1/100 másodperces pontossággal tudta meghatározni az időmérő eltérését.

Kronométer 21-es modell olyan pontos volt, hogy az amerikai haditengerészeti obszervatóriumnak nem volt elég modern felszerelése a pontosság teszteléséhez.

Hamilton Chronometr Model 21

A Hamilton Chronometer 21-es modellje volt a legpontosabb kronométer abban az időben.

És nem a pontosság volt az egyetlen probléma, amivel Hamiltonnak meg kellett küzdenie. Tervezési módosításokra volt szükség ahhoz, hogy a kronométereket tömegesen lehessen gyártani az elegendő mennyiség biztosítása érdekében. Bár a svájci modellen alapult, az akció finomítására egy fusee típusú szerkezetet használtak, 14 kő illeszkedik, Elinvar típusú hajszál és forradalmi léptetőkerék és lendkerék és hajszál csatlakozás.

A modern gyártási módszer lehetővé tette a könnyebb kezelhetőséget és mindenekelőtt azt, hogy havonta 400 kronométert lehessen gyártani. 1942 végére a Hamilton 58 darabot szállított, a háború végére pedig több mint 10 000 darabot. 8 902 darabot a haditengerészetnek, 1 500 darabot a kereskedelmi tengerészetnek és 500 darabot a hadsereg légierejének. A 21-es modell mellett létezett a 22-es modell zsebkronométer és a 23-as modell tengeri kronográf is. Így bizonyára nem meglepő, hogy Hamilton megkapta az Army-Navy E-díjat az Egyesült Államoktól a gyártás kiválóságáért.

Project X, Ventura és az 50-es évek futurizmusa

Amint megszületett a világbéke, egy újabb háború kezdődött, az első elektromos óráért folytatott háború. A riválisok, az Elgin, a Hamilton és a Bulova összemérték erejüket a jövő órájáért, és csak egy lehetett az első. Az ő Electric 500-asával ez volt Hamilton.

A háború utáni első években az a hír járta, hogy az Elgin egy forradalmi elektromos órát készít. Hamilton ezért egy titkos projektbe kezdett, a Project X-be. Az első elektronikus szerkezetet 1947-ben Arthur Fillinger készítette Hamiltonban, de magának a gépnek az első működő változatát csak 1951-ben építette meg Fred Koehler.

Projekt X-nek egyetlen célja volt: elsőként a történelemben elektromos órát készíteni. Az 1957-es Hamilton Electric 500 sikeresen szerepelt ezen a versenyen.

Először is számos problémát kellett megoldani. A legnagyobbak közé tartozott az akkumulátor, amelynek egy karórához képest meglehetősen kicsinek kellett lennie. Hamilton eredetileg maga akart ilyen akkumulátorokat gyártani, különösen azután, hogy 40 akkumulátorgyártó elutasította őt. A követelményeknek csak a National Carbon Company (később Union Carbide) felelt meg, ezért Hamilton felhagyott a tervével.

1952-ben az ősi versenytárs Elgin bejelentette az elektronikus óra prototípusát, és Hamilton nagyon sietett, hogy piacra dobja a saját modelljét. A történelmi első hely volt a tét. Ezért 1957. január 3-án a Savoy Plaza Hotelben tartott sajtótájékoztatón 120 újságíró jelenlétében kissé elhamarkodottan mutatta be az Electric 500-at. Országszerte 500 különböző újság írt a futurisztikus, 175 dolláros, arany tokkal ellátott óráról. Hamilton kapott reklámot, rádiót, promóciós brosúrákat...

Hamilton Electric 500, foto @ambwatches

Hamilton Electric 500, fotó @ambwatches

Jelentős esemény volt. Az órákat évszázadok óta egy mechanikus szerkezet vagy rotor által felhúzott toll hajtja. Az Electric 500 bizonyos mértékig még mindig mechanikus szerkezetű volt, de energiaforrásként egy gomb méretű akkumulátort használt. Ez egy bizonytalan, de tagadhatatlan lépés volt az elektromos forradalom felé, amely 1969-ben tetőzött a Seiko és Astronjai révén.

De Hamilton sok mindent nem kezelt a kezdetektől fogva. Először is, teljesen alábecsülte a szerviztechnikusok képzésének és a megfelelő kézikönyvek kiadásának fontosságát arra az esetre, ha valami elromlana. Csak egy évvel később William O. Smith órásmester, aki megvásárolta a Hamilton Electricet, tanulmányozta azt, és egy hetet töltött a Hamilton gyárban, hogy megvitassa a fejlesztőkkel. Ezután írt egy részletes javítási kézikönyvet, és megszerezte a kiadási jogokat a Hamiltontól.

De egy kicsit elkésett. Az órásmesterek nem tudtak mit kezdeni az új óraszerkezettel, és hamarosan az újdonság körül kialakult a "működésképtelen és javíthatatlan" aura. Természetesen ez nem volt teljesen igaz, sok óra tökéletesen működött, és a Hamilton 1969-ig körülbelül 350 000 elektromos órát gyártott. De tény, hogy különösen az első változatnak, az 500-as kaliberűnek megvoltak a maga hibái, és bizonyos szempontból instabil volt.

Hamiltonnak sikerült a legtöbb problémát kiküszöbölnie az 1961-ben bemutatott Caliber 505-ben. Ha már az elején tudta volna, hogy az Elgin csak később, még abban az évben mutatja be első elektromos óráját, talán zökkenőmentesebb lett volna a bevezetés. De ez nem változtatna azon a tényen, hogy 1960-ban a Bulova előállt a híres Accutron hangológéppel, amely teljesen más irányba vitte a fejlődést. Senki sem sejthette, hogy ez az irány végül zsákutca lesz.

De egy dolog, amit Hamiltonnak sikerült megcsinálnia, abszolút zseniális volt. Úgy gondolta, hogy ahhoz, hogy egy modern óraművel ellátott óra sikeres legyen, modern megjelenésűnek kell lennie. Jó döntés volt a híres autóipari tervezőre, Richard Arbibre fogadni. A tervezői tollából született futurisztikus modellek méltán keltettek feltűnést. A leghíresebbek a Spectra, a Saturn, a Meteor, a Pacer és természetesen a Ventura.

Futuristické designy navrhoval slavný Richard Arbib

A híres Richard Arbib futurisztikus tervei

Arbib nem csak a tok formájára gondolt, hanem az egész dizájnra, beleértve a mutatókat, a számlapot és a karperecet. Mindennek összhangban kellett lennie egymással, és mindenekelőtt tükröznie kellett Hamilton elképzelését az elektromos óráról, mint a jövőbe vetett pillantásról. Ugyanez volt a helyzet a Venturával is.

Az eredeti dizájn a Rock 'n' Roll királyának, Elvis Presley-nek a figyelmét is felkeltette, akinek több modellje is volt, sőt, szívesen elajándékozta őket. Ő maga viselte az 1961-es Blue Hawaii című filmben. Venturáiban még mindig az eredeti, csak kissé módosított 500A kaliber volt. De ez nem akadályozta meg abban, hogy annyira megkedvelje őket, hogy a Hamilton órák nagykövete lett, és a Venturát ennyi év után is Elvis órájaként ismerik.

Hamilton Ventura nemcsak forradalmi, elemmel működő gépükről, hanem eredeti futurisztikus megjelenésükről és arról is híresek, hogy maga Elvis Presley tette őket láthatóvá.

Hamilton Venturu miloval i Elvis, objevily se také ve filmu Blue Hawai

Hamilton Venturát Elvis is szerette, és szerepelt a Blue Hawaii című filmben.

A Hamilton mind a mai napig hasznát veszi ennek az óra számos reinkarnációjában. 1988-ban a Ventur újraindította a gyártást, és avantgárd megjelenésüknek köszönhetően például a Men in Black című film kötelező felszerelésévé váltak. Erről az ikonról bővebben a V mint Ventura című cikkben olvashat.

A Hamilton elektromos korszakát egészítsük ki a japán Ricoh céggel való kalandozással, amikor a Hamilton elektromos óráival próbált megvetni a lábát a japán piacon. Az együttműködés 1962 és 1964 között zajlott, de a japán piac teljesen a Seiko kezében volt, és a Ricoh nem tudta fenyegetni azt. Ennek eredményeképpen kevés órát adtak el, és az együttműködés hamarosan megszűnt.

Az innováció iránti vágy nem akadályozta meg a Hamiltont abban, hogy továbbra is minőségi mechanikus órákat gyártson. Hamilton ráadásul nem hagyta ki a lehetőséget, hogy órájával bekapcsolódjon az aktuális amerikai háborúkba. A ma is ismert katonai órák némelyike az 1960-1980-as évekből származik, és örökségük a jelenlegi Hamilton Khaki Field termékcsaládban is megtalálható. További információk a Hamilton katonai stílusú órákról a cikkben Minden amit a Hamilton Khaki Fieldről tudni kell.

Vojenské hodinky Hamilton vyráběné podle přesné normy GG-W-113

GG-W-113 precíziós szabvány szerint gyártott Hamilton katonai karóra

Hamilton vége Amerikában és a Pulsar nevű csillag megpillantása

A hatvanas évek végének levegője megváltozott. És miközben az óramárkák kitalálják, hogyan készítsenek tökéletesebb elektronikus órákat, a mechanikus órák egyik órakészítési metrikája meglepően kihasználatlan marad: az automata kronográf.

A Zenith és a Movad az elsők között csatlakozik ehhez a háborúhoz. A versenytárs svájci földön a Heuer, amely nem habozott megközelíteni riválisát, a Breitlinget, hogy megpróbálja megszerezni ezt a vezető szerepet. Dubois-Débrez is bekerül a buliba, és Hamilton is megjelenik egy nem tervezett alkalommal.

A Hamilton 1966-ban a svájci Buren Watch Company felvásárlásával került Svájcba. Buren egy dolgot tudott: mikrorotoros órákat készíteni. A leghíresebb modellek közé tartozott az Intramatic, amelyre a Hamilton a mai gyártásban is hasonlít, bár a mikromotor nélkül.

Buren Intra-matic byly automaty s mikrorotorem

A Buren Intra-matic egy mikrorotoros nyerőgép volt.

A mikrorotor volt az, ami vonzotta Heuert, aki azt kereste, hogyan lehetne egy automata kronográf órát elég vékonyra készíteni. Buren mikrotorja tűnt a megoldásnak, és így a Hamilton/Buren csatlakozott az első automata kronográfért folytatott küzdelemhez. Céljaik elrejtése érdekében a közös erőfeszítés a "99-es projekt" kódnevet kapta.

Projekt 99: a titkos neve annak a projektnek, amelynek célja az első automata kronográf gyártása volt, és amelyben a Hamilton is részt vett.

És ki nyert? Nehéz megmondani. Az első prototípust a Zenith mutatta be. De ez csak egy prototípus volt, és messze volt a tömeggyártástól. A Heuer-Breitling-Hamilton közösség 1969. március 3-án mutatta be munkagépét, és nyilvánvaló volt, hogy a Zenith előtt járnak. A Chrono-matic jelölést viselte, amelyet Caliber 11 néven ismertek.

Chrono-matic, jeden z prvních automatických chronografů, 1969

Chrono-matic, az egyik első automata kronográf

Azonban. Míg a svájci kakasok csak magukra figyeltek, addig Japánban hónapokkal előrébb jártak. A Seiko 1969 első negyedévében kezdte el értékesíteni - igen, értékesíteni, nem csak sajtótájékoztatókon mutogatni a prototípusokat - automata kronográfjait. A Seiko anélkül, hogy bármilyen sajtóközleményt adott volna ki, egyszerűen bevette a kronográfokat a kínálatba. És ahogy a történelemből tudjuk, a Seiko hasonló módon szállt szembe a svájciakkal a kvarcórákért folytatott harcban...

A Burennel való partnerség azt is megmagyarázza, hogy a Hamilton órákat az 1960-as években három kereskedelmi név alatt gyártották: Hamilton, Buren és Vantage. Ez utóbbi a Hamitlon kísérlete volt arra, hogy "művészi", de megfizethető árú órákból álló kollekciót hozzon létre. Bill Blass-t bízták meg a tervezéssel, de a projekt rövid életű volt. Az utolsó mechanikus Hamilton órát 1969-ben gyártották Lancasterben. A későbbi gyártás svájci leányvállalatokhoz került, köztük az akkori tulajdonú Burenhez.

Nem sokkal később, 1971-ben véget ért a Buren-nel való együttműködése. Mielőtt Hamilton átállt volna a svájciakhoz, sikerült egy érdekes elsőséget beírnia a történelemkönyvekbe.

Ez 1970. május 6-án volt. Hamilton sajtótájékoztatót hív össze a New York-i Four Seasons Hotelben. A világ meglátja az első digitális órát: Pulsar Time Computer. Ez egy prototípus, de a LED-es számjegyek nagy érdeklődést fognak kiváltani, különösen azután, hogy Jonny Carson műsorvezető a Tonight Show-ban bemutatta a működésüket.

A beállítás nagyon specifikus volt. A karkötőben volt egy mágnes, amelyet fel kellett tenni a karkötőre, és a mágnessel beállítani az órákat és a perceket. Az első digitális készülékek azonban hatalmas sikert arattak, még akkor is, ha az 1972-ben eladott első változat annyiba került, mint egy új autó (2100 dollár). Mindössze 400 darabot gyártottak belőle, és ezek arany tokban voltak.

Pulsar – první digitální hodinky s LED číslicemi na světě!

Pulsar – a világ első digitális órája LED számokkal!

A második változat, a P2, megfizethetőbb volt. Számos híresség is hírnevet szerzett a Pulsaroknak. Viselte őket Gerald Ford elnök, Jack Nicholson színész, Elton John és természetesen a nagy Hamilton-rajongó Elvis Presley is. 1973-ban halhatatlanná váltak a filmvásznon, amikor Őfelsége 007-es ügynöke viselte őket az Élni és halni hagyni című Bond-filmben. 2020-ban Hamilton a PSR-rel emlékezett meg a Pulsar évfordulójáról.

A Pulsar volt a világ első digitális elektronikus órája. Bővebben a Hamilton PSR cikkében.

Každý, kdo v té době něco znamenal, nosil Pulsary. Proslavily se i na ruce Jamese Bonda

Mindenki, aki akkoriban jelentett valamit, Pulsarokat viselt. Híresek voltak James Bond karján

E siker után következik az amerikai korszak teljes vége. 1974. május 16-án a Hamiltont eladják a svájci SSIH-nek, amely később az ASUAGgal egyesülve a mai Swatch Grouptá alakul. Néhány munkás még évekig az amerikai gyárban marad, és részt vesz az órák tervezésében és összeszerelésében. A teljes termelést 2003-ban kivonják Svájcba.

A hagyományos amerikai óragyártó cégből egy svájci nagyvállalat tagjává válást nem biztos, hogy mindenki a jó irányba tett lépésnek tekinti. De a kvarcválság és a történelem nem válogat, így az 1970-es évek óta van egy svájci Hamiltonunk, amely azonban megőrizte az amerikai szellemiséget.

Hamilton a 21. században

Hamilton eleinte saját gépeket használt, de később áttért az ETA gépekre. 2011 után "kifinomított" néhány automata kalibert, és létrejöttek a jól ismert, 80 órás járástartalékkal rendelkező H-gépek. 2020-tól kezdődően a Hamilton egyes modellekben Nivachron ötvözetből készült hajszálelőkéket kezdett használni.

Hamilton si některé ETA strojky personalizoval a dnes najdeme v hodinkách kalibry s označením H-xy

Hamilton személyre szabott néhány ETA-művet, és ma már H-xy jelzéssel ellátott kalibereket találunk az órákban.

A jelenleg kínált Hamilton órák széles választéka az érdeklődők viszonylag nagy csoportját elégíti ki. Határozottan büszkélkedhet minőségi kivitelezéssel, megbízható kaliberekkel és mindenekelőtt az egyes modellek érdekes megjelenésével, amely eredeti és jól átgondolt.

A filmipar elválaszthatatlanul kapcsolódik Hamiltonhoz. 1932 óta, amikor az óra megjelent az első filmben, a Hamilton több mint 500 filmben szerepelt. Néhányan még becenevet is kaptak az őket viselő karakterek után. Így minden rajongó tudja, hogy melyik az óra Amerika Kapitányaé vagy Dr. House órája.

Hamilton több modellt is készített közvetlenül "filmrendelésre". Emlékezzünk Kubrick 2001 című filmjének futurisztikus órájára: A Space Odyssey, vagy talán a leghíresebb "Murph" az Interstellarból, amely az érdeklődés miatt került forgalomba. A legújabbak közé tartoznak a Tenet című filmhez tartozó BeLOWZERO modell korlátok. A filmek áttekintését a Hamilton filmben cikkben található.

Limitky Hamilton BeLOWZERO k filmu Ch. Nolana TENET

Limitált Hamilton BeLOWZERO filmhez Ch. Nolana TENET

Hamilton még a kezdeti időkben szállt be a légiközlekedési ágazatba. Ő volt a hivatalos légiposta időmérője a léghajók idején. Ezért van az, hogy a pilotamodellek gazdag képviseletét ma is megtaláljuk a gyűjteményben. Akár retro stílusban, akár modern kivitelben. 2005-ben összekapcsolta nevét a műrepülő Nicolas Ivanoff nevével, 2017-ben pedig a Red Bull Air Race világbajnoki sorozat hivatalos időmérője lett. A népszerű modellek közé tartozik a formatervezett és funkcionálisan kifinomult Khaki Aviation X-Wind.

Ambassadorem značky se stal letecký akrobat Nicolas Ivanoff

Nicolas Ivanoff, műrepülő akrobata lett a márka nagykövete

A Hamiltonnak is sikerült alkalmazkodnia a Swatch Group szárnyai alá, és a középkategória egyik legnépszerűbb márkájának számít. Ehhez minden bizonnyal hozzájárul az erős amerikai örökség, amelyről Hamilton nem feledkezik meg. Számos modell így fontos vívmányokra emlékeztet (például a Pioneer modell a tengeri kronométerek korszakát idézi), és a retro stílus manapság egyre keresettebb. A Hamilton szerinti történelmi idővonal megtalálható a Hamilton hivatalos honlapján.

    Érdekes források:

Ez is érdekelheti Önt:

A Bulova márka története – A történelem, hogy miben voltunk (mi) az elsők
29.1.2024
A Bulova márka története – A történelem, hogy miben voltunk (mi) az elsők